Abonneer nú met korting
Kies nú voor een abonnement met korting
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
Met al bijna 6 jaar PHEV ervaring achter de rug, begin dit jaar op zoek naar een nieuwe auto. De overstap naar een volledig elektrische auto was een overweging maar voor mij nog niet overtuigend genoeg. Het leasecontract was al 2 keer verlengd en beschikbare BEV opties niet aantrekkelijk, de potentiele Tesla Model Y nog niet leverbaar. Mijn voorkeur zou echt uit gaan naar een versie uit Berlijn met verbeterde specs, maar op moment van schrijven is het daar nog steeds naar gissen. Hoewel de meningen verschillen over de PHEV is het voor mij het perfecte compromis, volledig elektrisch voor korte afstanden tot ca. 60 km op 1 lading en op lange afstanden de benzine motor om overal snel en makkelijk te komen. Daarbij komt dat het fiscale voordeel voor BEV steeds kleiner wordt. Brandstof verbruik is geen groot issue, want op de zaak en dan is met de BEV op vakantie eerder een nadeel vanwege laadstress/langere reistijd en hogere kosten bij bv verplichte tussenstop. In april dan toch maar de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt voor de Kia omdat daar ik al een keer eerder enige jaren in heb gereden. In de zoektocht naar een ruime SUV met 4wd, luxe en comfort is de concurrentie beperkt. In de gekozen executive lijn zit echt alles erop wat Kia op dit moment aan techniek heeft en met een luxe uitstraling die hoort bij modellen voor de Amerikaanse markt. Daarnaast geen gedoe met uitzoeken naar welke pakketten er gekozen moeten worden maar gewoon de Exec uitvoering met wat kleinere aanvullingen. In gesprek met de dealer gevraagd naar de snelst beschikbare auto en levering binnen 2 maanden voor elkaar, dus in juli opgehaald in de kleur Platinum Graphite. De rij ervaring tot nu toe is onverminderd positief, zowel voorin als achterin wordt genoten van de ruimte en luxe. De kinderen zijn inmiddels groter dan de ouders en ook al gaan ze niet altijd mee, het kan wel met eventueel nog 2 extra plaatsen voor korte ritten. Meest opvallend zaken, het panorama dak, stoelverwarming op alle plaatsen, voorin geventileerde stoelen met 3 geheugen instelling bestuurdersstoel, verlengd/instelbaar zitvalk bestuurder, regelbare airco 3e rij voor kind of hond, nivellerende achteras, wegligging komt zeer dicht in de buurt van BMW, alle ADAS systemen, navigatie, voice control, premium audio, goed werkende app, overvloed USB poorten, leuk weggewerkte achterruitenwisser etc. Enkele minpunten zijn het moeten wennen aan de rijbaanassistentie, lijkt soms zoekende en vergt inspanning als je krampachtig wil corrigeren. Verder hadden de flessen houders in de deur iets groter gemogen maar zijn die voor de achterpassagiers weer uniek. Daarnaast mis ik ook een lampje om bij slechte verlichting de laadkabel goed te kunnen insteken. Verder zou ik ook iets betere weergave van verbruiksgegevens willen zien maar dit schijnt met een volgende update aangepast te gaan worden. Met een eventuele update ga ik ook navragen of er software geinstalleerd kan worden waarmee de aanwezige camaera’s als dashcam kunnen worden gebruikt in geval van nood. Dit schijnt in het buitenland een experiment te zijn, meer daarover mocht dit mogelijk zijn. Dan natuurlijk de verbruikscijfers, na ruim 7.200 km met daarbij 3.600 km vakantie kms is het gemiddelde verbruik 5,1 ltr/100 km en verder dalende. Tankbeurten in NL zijn om de ca. 1.500 tot 2.000 km en tank ik niet meer dan 40 ltr.. Tijdens vakantie km’s met lange reis van 1.400 km (14 uur) en doorrijden met volle bepakking ca. 1 op 12 gereden. De grootste verrassing voor mij is het elektrische bereik wat officieel staat aangegeven 51 km met een batterij grootte van 13.8 kWh. In de praktijk zegt de boordcomputer na starten 45 km maar kun je vrij gemakkelijk die 51 km halen. Met een beetje beleid zijn de voor mij dagelijkse ritten volledig elektrisch mogelijk tot 65 km met zelfs een uitschieter van 72 km. Daarbij kan ik dan maximaal 13.8 kW laden bij 15% resterende minimum accu capaciteit wat zou beteken dat er ruim 16 kWh batterij inzit. Met de rit van 72 Km was dit dus een puur elektrisch verbruik van 19,1 kWh/100 Km, voor zo'n grote SUV uitzonderlijk. Voor ritten tot 150 km per dag haal ik 1 op 30 km, plus dan 1 volle lading van de accu (13.6 kWh). One pedel driving is niet mogelijk maar het is meer het principe van "ride and glide", dus anticiperend rijden en uitrollen. Op de snelweg zet ik meestal op Hybride zodat op langere stukken de accu gespaard wordt. Opladen tijdens rijden kan wel via sportstand, maar is beperkt. De flippers aan het stuur zijn voor handmatig schakelen en gebruik ik alleen in sportstand en zijn dus niet voor regeneratief remmen. Opladen van de accu kan met type 2 stekker met max 3.7 kW (en 2 kW/ 10 Amp thuislader) en dus geen snelladen maar dit mis ik niet. Gewoon thuis aan de lader en gratis via de panelen welke inmiddels al zijn terugverdiend. Dit type auto nodigt niet uit tot sportief bochtenwerk maar presteert zeer behoorlijk, zonder merkbaar onderstuur, goede tractie van het 4wd systeem en voldoende vermogen voor een bovengemiddelde snelheidsbeleving wanneer nodig bij bv inhaalacties. De nadruk ligt toch op luxe en comfortabel reizen onder alle omstandigheden en kijken of er ook zuinig gereden kan worden. Ben benieuwd waar de Autoweek duurtest binnenkort meekomt.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.
Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.
Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?
Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens
Het taboe op buitenlandse reizen begint te vervagen en de zomer loopt op zijn einde; het zijn...
Het afgelopen half jaar met onze duurtest-Sorento is werkelijk omgevlogen. Iedereen op de redactie...
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden